Vrijdag 9 juni

9 juni 2017 - Serengeti National Park, Tanzania

Vannacht hebben zo’n 10 leeuwen zich om onze tenten verzameld en brulden naar elkaar. Ze gaan de tenten niet in, maar waren wel heel dichtbij, toch redelijk goed geslapen.

Om 07.00 begon de gamedrive naar het westen van de Serengeti, waar de migratie van de dieren op dit moment plaatsvindt.

Al direct na vertrek vlakbij ons kamp zagen we een hyena jagen op zebra’s.

Meteen al na 10 minuten rijden kwamen we een leeuwin tegen met haar jong, wat een beeld en dan helemaal in dat vroege ochtendlicht.

Daarna prachtige beelden van giraffes, waaronder een groep van 35.

Ook zagen we voor ’t eerst een Dikdik, het kleinste hertje in dit gebied.

In het enorme gebied van de Serengeti vindt elk jaar een continue migratie plaats van meer dan een miljoen dieren, allemaal grazers, zoals antilopen, wildebeesten, zebra’s die van voedselgebied naar voedselgebied trekken in een continue cyclus, die een jaar duurt. Op dit moment bevindt het grootste aantal dieren zich in het westelijk deel van de Serengeti, waar we naartoe zijn gereden, zo’n honderd kilometer vanaf ons centraal in de Serengeti gelegen kamp, Serengeti Heritage camp.

We hebben dan ook tienduizenden dieren op de onmetelijke vlaktes zien grazen. Op de terugweg passeer je de Gurumetirivier, waar we tientallen hippo’s actief zagen en uiteraard een paar krokodillen. Na een vlotte terugreis heerlijk kunnen uitrusten, het was vandaag heel erg warm.

Morgen vangt de terugreis aan richting Nairobi weer door de Serengeti en Nogorongoro terug met nog twee tussenstops.

1. Nana:
    9 juni 2017
    Fantastisch ! Wat een belevenis! Tja dat is de natuurwet: als je het geluk hebt de migratie in de serengeti te zien dan is t in t zuidelijke gedeelte van Afrika wat lastiger grote aantallen wild te zien!
  2. Els Roorda:
    10 juni 2017
    Wow wat een toetje van de reis. Wat een mooie natuur en enorme kuddes.
    Door de foto's reis je gewoon even mee.
    Goed afscheid van Afrika en veilige terugreis gewenst x
  3. Astrid:
    10 juni 2017
    Dank je, Els!
  4. Paula:
    11 juni 2017
    Een zeer bijzondere beleving deze heel vakantie voor jullie!
    En dank je wel voor dat mooie blog Astrid. Het enigszins mee kunnen beleven was fantastisch, ik heb ervan genoten.
    Mooie veilige terugreis.
  5. Aleid Sperna Weiland:
    11 juni 2017
    Beste Teun en Astrid. Wat was het prachtig om jullie reis zo te kunnen volgen! Met foto's erbij. Onvergetelijke reis zo te zien. Het stuk langs de Hgorongogo en Serengeti ken ik van 40 jaar geleden.
    Je blog riep veel herinneringen op. Wat is Afrika toch mooi. (Naast arm en ellendig.)
    Dank voor je Blog. Welkom thuis.
    Liefs,
    Aleid
  6. Astrid:
    12 juni 2017
    Dank je Aleid, ja , Afrika is prachtig!!
  7. Astrid:
    12 juni 2017